

Regionálna značka
S myšlienkou zaviesť regionálne značenie na Slovensku prišli zástupcovia OZ Partnerstvo Krtíšskeho Poiplia a preto keď v roku 2011 vyšla Výzva v rámci opatrenia 4.2 Vykonávanie projektov spolupráce s touto myšlienkou oslovili zástupcov OZ Zlatá cesta a spoločne pripravili projekt zameraný na vybudovanie regionálnej značky HONT. Boli získané finančné prostriedky vo výške 40.000,- € na projekt pod názvom "Vytvorenie regionálnej značky produktov a služieb pre región HONT", ktorého cieľom bolo vybudovať nielen značku HONT, ale osloviť aj ostatné miestne akčné skupiny s možnosťou začať spoločné značenie. V rámci tejto výzvy boli vytvorené v našom kraji ešte značky Podpoľanie a Gemer-Malohont. V roku 2015 bolo v SR zavedených celkom 8 značiek:
Spoločné ciele pre všetky značky "regionálny produkt" sú:
- zvyšovanie vedomia (medzi občanmi a všetkými zainteresovanými subjektmi v oblasti), že prírodné a kultúrne dedičstvo a remeslá môžu byť aktívnym faktorom regionálneho rozvoja;
- vytvorenie motivácie pre ľudí, aby žili/zostali v týchto oblastiach, a to podporou ekonomickej situácie;
- propagácia regiónu a jeho špecifík;
- zachovanie tradičných výrobkov, remesiel a pod.
Regionálna značka sa udeľuje pre fyzické a právnické osoby, ktoré vyrábajú výrobky, poskytujú služby a organizujú podujatia, ktoré spĺňajú kritériá pre udeľovanie a užívanie značky. Jej zmyslom a cieľom je podporiť rozvoj územia, s ohľadom na šetrné využívanie prírodného a kultúrneho dedičstva regiónu.
Značka má podporiť miestnych producentov a poskytovateľov služieb (poľnohospodárov, živnostníkov, malé a stredné firmy, poskytovateľov služieb), ktorí v tomto prírodne hodnotnom, zdravom území hospodária šetrne, tradične a v súlade so záujmami ochrany prírody.
Ďalším cieľom značky je prispieť k rozvoju udržateľného cestovného ruchu skvalitnením rekreačného zážitku turistov tým, že značka garantuje pôvod označeného výrobku v regióne, šetrnosť výrobcu i výrobku k životnému prostrediu, kvalitu a priamu náväznosť činnosti v danom území. Nákup miestnych výrobkov a využívanie miestnych surovín tiež znižuje záťaž životného prostredia vzhľadom ku kratším prepravným vzdialenostiam, podporuje zamestnanosť, a udržanie osídlenia.
Regionálna značka musí napĺňať nasledovné znaky:
- tradícia
- miestna surovina
- ručná práca
- jedinečnosť
Regionálna značka (ďalej len značka) sa udeľuje pre:
- výrobky o remeselné (drevo a kameň, keramika, sklo, kov, drevo, slama, textil, vlna, čipka, koža, iné....) o potraviny a poľnohospodárske produkty (pekárenské, cukrárenské, mliekarenské, mäsové, víno, liehoviny a nápoje, zo záhrady, z farmy, iné,...) o prírodné produkty (kvetiny, bylinky, huby, lesné ovocie, med, čaje, iné, ...)
- služby o ubytovacie (hotel, kaštieľ, penzión, ubytovanie na súkromí, chata, turistická ubytovňa, kemping)
- podujatia (zachovanie kultúrneho dedičstva, gastronómia, šport)
Regionálne značenie produktov, služieb a podujatí sa zavádza v okolitých krajinách a postupne i na Slovensku, ako jedna z účinných metód podpory miestnej ekonomiky.
V našom kraji sa postupne zaviedli nasledovné značky regionálnych produktov:
Rok 2013:
HONT - súčasný organizátor a administrátor MAS Zlatá cesta
PODPOĽANIE - organizátor a administrátor MAS Podpoľanie
Rok 2015:
GEMER-MALOHONT - organizátor a administrátor MAS Malohont v spolupráci s MAS Južný Gemer, Cerovina, Muránska planina - Čierny Hron, Stredný Gemer
Rok 2017:
NOVOHRAD - organizátor
a administrátor Region Neogradiensis
POHRONIE - organizátor
a administrátor MAS Žiarska kotlina
Rok 2019:
HOREHRONIE - organizátor a administrátor OOCR Horehronie v spolupráci s MAS Muránska planina - Čierny Hron, Chopok Juh a Horehron
